Odvaha promluvit

30.03.2020

Dnes jsem si vzpomněla na mojí kamarádku. Před lety mi volala a ztlumeným hlasem říkala, že musí mluvit potichu, protože nechce, aby ji slyšel šéf. Dělá ve státní správě, a právě zjistila, že si nadřízený "ulejvá" peníze z rozpočtu. "Na policajty jít nemůžu, u nás ve městě se všichni znají. Hned by mě vyhodili a všude pomluvili," říkala mi kamarádka - samoživitelka, máma dvou malých dětí. Za pár dnů jsem psala pro Lidové noviny o tzv. whistleblowerech. Tohle slovo je z anglického "blow the whistle" doslovně zapískat na píštalku, přeneseně - jsou to lidé, kteří upozorní na nepravost, kdy je ohrožen veřejný zájem. 

Tehdy mojí kamarádce moc pomohla organizace Transparency International, která nabízí právní poradnu zdarma. Doporučili jí, jak nahlásit informace a zároveň ochránit sama sebe. Právníci mi řekli, že v Česku se na odvážné whistleblowery stále pohlíží jako na práskače. V práci jim hrozí vyhazovem, zostuzením nebo dokonce fyzickou likvidací. Navzdory tomu v sobě najdou odvahu a promluví. 

Nejobtížnější je prokázat nepravosti v seniorských domovech, kde je extrémně těžké najít někoho, kdo prolomí mlčení. Senioři mají strach, personál má strach. Je to začarovaný kruh. Dnes byl v Události ČT rozhovor se ženou, která naprosto otevřeně promluvila o poměrech v senior domově Chodov. Nadechněte se a pusťte si to zde.

Judita Matyášová
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky